Guide

Købe Guide hos A-H Cykler

TRI eller Racercykel ?


Denne guide henvender sig til alle, nye som gamle, der skal ud at spendere alle deres sparepenge på en ny cykel. Vi kommer med fordele og ulemper ved racercykel kontra Tri-cykel og nogle overvejelser man skal gøre sig inden man begiver sig ned til den lokale cykelforretning. Hvis din ironman-drøm er en engangsforeteelse er begge cykler lette at komme af med igen. Regn med at tabe mellem 30%-50% af nyprisen ved salg (meget afhængigt af model og nypris).

1. Fastlæg dit budget.
Hvor mange penge vil og kan du spendere på din nye cykel? Ikke alle cykelhandlere er gode til at spørge ind til det og pludselig står du med en cykel til 30.000,- hvor du egentlig havde budget til 15.000,-. En ordentlig racer kan fås til ca. 10.000,- og en Tri til lige under 20.000,- (2012 modeller). Man kan også vælge at købe brugt eller ”gamle” modeller for at spare penge eller for at få mere for ens budget. Det er meget vigtigt at man køber den rigtige størrelse!

2. Vurder dit behov.
Har du aldrig cykler på racercykel og ikke har den mindste forstand på cykler det være i overkanten at give 30.000,- for en cykel. Hvis dine ambitioner og budgettet er stort kan det dog være den rigtige løsning at bruge mange penge.

3. Racer vs. Tri
Der findes ikke noget entydigt svar, men vi vil forsøge at komme med nogle indspark til dine overvejelser. Som udgangspunkt mener vi at man skal have en Tri-cykel når det er triathlon man skal lave, men der kan være andre grunde til at købe en racer i stedet for.

4. Husk udstyr
Der skal en del udstyr til før du står med en komplet cykel til ironman. Det kan være en fordel at købe meget af det sammen med cyklen for at få den bedste pris. (Pedaler, dunkholdere, cykelcomputer, multitool, bedre dæk, pumpe, CO2-patroner osv.)

5. Racehjul
Til langt de fleste racer- og Tricykler følger der et udmærket træningshjulsæt med. Er ambitionerne store og tillader budgettet det, kan det være en god idé at købe eller låne et højprofil racehjulsæt til konkurrencerne.

Racercykel

Fordele:
– Kan ”fittes” til at ligne en Tri*
– Mere behagelig at køre på*
– Må bruges i cykelløb (men kommer du til at deltage i sådanne?)
– Bedre på lange op- og nedkørsler i bjergene (men har du brug for det?)

Ulemper:
– Ikke så aerodynamisk som en Tri* (heller ikke når den er fittet til at ligne en Tri-cykel)
– Ikke gearskiftere i bøjlen

Tri-cykel

Fordele:
– Meget aerodynamisk*
– Optimal køreposition i forhold til at skulle løbe bagefter*
– Bedste kraftoverførsel mellem rytter og cykel*

Ulemper:
– Må ikke bruges i almindelige cykelløb
– Ikke så behagelig at køre hyggeture på
– Kan være meget aggressiv at køre i bjerge på (men kommer du til det?)
– Dyrere end en racer

* Det anhænger alt sammen af om cyklen er indstillet korrekt til rytteren og at rytteren er i stand til at side i den optimale position.